Mistrzowie biznesu to uczniowie z Łańcuta i Tczewa

Drużyny z I Liceum Ogólnokształcące im. Sienkiewicza w Łańcucie i Zespołu Szkół Ekonomicznych im. ks. Janusza St. Pasierba w Tczewie zwyciężyły w ogólnopolskim konkursie Szkolne Mistrzostwa Menadżerskie 2. W drodze na podium pokonali ponad 100 zgłoszonych do konkursu zespołów ze szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Dwudniowy finał Mistrzostw organizowany przez REVAS – Branżowe Symulacje Biznesowe oraz fundację INUP odbył się w kampusie WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej.

Finał Szkolnych Mistrzostw Menadżerskich 2 zorganizowany został w pracowniach komputerowych WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. Trwał dwa dni. Rozgrywka oparta została na symulacjach biznesowych firmy Revas: Serwis IT oraz Agencja interaktywna. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych symulatorów uczniowie podejmowali realistyczne decyzje biznesowe m.in.: tworząc stanowiska, kupując sprzęt, zamawiając zasoby, zatrudniając pracowników i ustalając im wynagrodzenia, a także wykorzystują w swoim biznesie reklamy tradycyjne oraz internetowe.

W tym roku w konkursie wzięło udział ponad 100 trzyosobowych drużyn z całej Polski. Najlepsze zespoły zakwalifikowały się do III finałowego Etapu. Było to 16 zespołów – 8 z klas licealnych i 8 z techników i szkół zawodowych. W Rzeszowie pojawili się uczniowie z: Tczewa, Krakowa, Rzeszowa, Chełma, Nowogardu, Częstochowy, Mielca, Warszawy, Łańcuta, Biłgoraja i  Łodzi.

W kategorii Licea Ogólnokształcące najlepiej z finałową rozgrywką poradził sobie zespół ADgrade z I LO im. H. Sienkiewicza w Łańcucie. Drugie miejsce przypadło zespołowi RAWAN z II LO w ZS nr 1 w Łańcucie. Na trzecim uplasował się zespół NeonLight z V LO im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie.

Drużyna ADgrade z I LO im. H. Sienkiewicza w Łańcucie.

A wśród kategorii Techników i Szkół Zawodowych najlepszy był zespół EkOM IT z ZSE im. ks. Janusza St. Pasierba w Tczewie. Drugie miejsce zdobyli uczniowie z drużyny PokaYoke z Zespołu Szkół Mechanicznych nr 2 w Krakowie. Na trzecim znalazł się zespół AZUM z Zespołu Szkół Łączności w Krakowie.

Drużyna EkOM IT z ZSE im. ks. Janusza St. Pasierba w Tczewie.

Drużyna PokaYoke z Zespołu Szkół Mechanicznych nr 2 w Krakowie.

Członkowie najlepszych zespołów otrzymali puchary, medale, dyplomy i cenne nagrody. Pierwsze miejsce to tablety oraz głośniki bezprzewodowe. Drugie miejsce to czytniki e-book oraz powerbanki. Trzecie miejsce premiowane było odtwarzaczami mp4/mp3 oraz głośnikami bezprzewodowymi. Pozostali finaliści otrzymali książki o tematyce ekonomicznej oraz powerbanki lub głośniki bezprzewodowe.

Mistrzostwa podzielone były na 3 etapy. Pierwszy to szkolenie dla nauczycieli pokazujące możliwości symulatorów biznesowych. Drugi etap trwał dwa miesiące w formie uczniowskiej rozgrywki eliminacyjnej prowadzonej przez Internet. Podczas tej części każdy zespół musiał podejmować decyzje biznesowe w tygodniowych okienkach decyzyjnych.

Według uczniów, którzy przeszli do finałowej rozgrywki praca z symulatorami biznesowymi to doskonała forma nauki poprzez zabawę. – Dzięki symulacjom wiemy bardzo dużo o prowadzeniu własnego biznesu i zagrożeniach, jakie mogą pojawić się na naszej drodze. Podczas finału naszym zadaniem było uzyskanie jak najlepszych wyników, zdobycie klientów i uzyskanie największego przychodu. Jednocześnie musieliśmy dbać o zadowolenie pracowników. Musieliśmy poznać wysokość popytu na nasze usługi, dobrać odpowiednie ceny czy zamówić odpowiednie zasoby o dobrej jakości. Mieliśmy przygotowaną wcześniej strategie i napisany biznesplan, który realizowaliśmy podczas rozgrywki – tłumacza uczniowie, którzy uczestniczyli w finale Szkolnych Mistrzostw Menadżerskich 2.

Dodają, że taki sposób nauki pozwala na zdobycie wielu cennych doświadczeń. – Wiele osób obecnych na sali ma plan i pomysł na swój własny biznes. Podczas konkursu zdobywamy cenną wiedzę i umiejętności, które przydadzą się, kiedy będziemy zakładać własną firmę – tłumaczą uczniowie.

Szkolne Mistrzostwa Menadżerskie 2 mają na celu kształtowanie postaw pro przedsiębiorczych. – Uczniowie tworzą i zarządzają własnymi wirtualnymi przedsiębiorstwami. Finał konkursu poprzedziły intensywne, trwające dwa miesiące eliminacje. Do Rzeszowa przyjechali najlepsi uczniowie z całej Polski. Są to najlepsi z najlepszych. Ich wyniki, sposób zarządzania, proces podejmowania decyzji i prowadzenia wirtualnych biznesów są na najwyższym poziomie – ocenia Wojciech Pitura z Revas – Branżowe Symulacje Biznesowe, administrator konkursu.

Przygotowując się do SMM, uczniowie zdobywają bardzo przydatne kompetencje, uważa Rafał Witkowski opiekun Kliniki Przedsiębiorczości WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. – Większość kompetencji przydatnych w biznesie przydaje się także w życiu codziennym. Są to umiejętność związane z planowaniem zadań, budżetowaniem czy przewidywaniem pewnych zdarzeń. Te cechy powinien mieć dobry przedsiębiorca, ale przydają się ona także w życiu codziennym. Uczniowie są bardzo dobrze przygotowani, osiągają doskonałe wyniki, a przy okazji nabywają pewnych nawyków, które przydadzą się w życiu codziennym – tłumaczy Rafał Witkowski z WSPiA.

Szkolne Mistrzostwa Menadżerskie 2

Głównym celem konkursu jest wykształcenie postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół ponadpodstawowych biorących udział w projekcie. Uczestnicy konkursu zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Rozgrywka za pomocą symulatorów biznesowych ma także rozwijać kluczowe kompetencje m.in. umiejętności pracy w zespole, rozwiązywania problemów i stosowania technologii informatycznych. Jednym z założeń projektu jest także wzrost zainteresowania uczniów ekonomią i przedsiębiorczością. Dodatkowo konkurs prezentuje nauczycielom możliwości wykorzystania gier symulacyjnych w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych.

Szkolne Mistrzostwa Menadżerskie organizowane są przez REVAS – Branżowe Symulacje Biznesowe oraz fundację INUP. Partnerem strategicznymi jest m.in. WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa. Patronat honorowy nad imprezą sprawuje Minister Edukacji Narodowej, Prezydent Miasta Rzeszowa, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Kuratorzy Oświaty z całej Polski. Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.

© 2018 | Revas